Menu
zabawki

Jak bawić się z niemowlakiem, wspierając jego rozwój? Dziesiąty miesiąc

Pozostałe wpisy z tego cyklu znajdziecie tutaj:

1-3 miesiąc

4 miesiąc

5 miesiąc

6 miesiąc

7 miesiąc

8 miesiąc

9 miesiąc

11 miesiąc

12 miesiąc

Rozwój dziecka w 10 miesiącu życia

Zdrowy, donoszony (wcześniaki mają prawo rozwijać się według wieku korygowanego) 10-miesięczniak powinien umieć przesunąć się w kierunku zabawki i podążać wzrokiem za spadającym przedmiotem. Większość maluchów w tym wieku będzie również pełzać, raczkować, podciągać się do stania z pozycji siedzącej, protestować, gdy ktoś próbuje odebrać mu zabawkę, siadać z leżenia na brzuchu, stać przytrzymując się czegoś lub kogoś, podnosić małe przedmioty za pomocą kciuka i któregoś z palców, bawić się w „a kuku”, mówić „mama” i „tata” bez zrozumienia. Niektóre dzieci będą umiały również już robić „pa-pa”, „kosi-kosi”, chodzić przy meblach, rozumieć słowo „nie” (ale nie zawsze słuchać). Niektórzy mali szaleńcy mogą nawet umieć potoczyć piłkę w Twoim kierunku, pewnie stać bez podparcia, napić się z kubka, podnieść mały przedmiot za pomocą kciuka i palca wskazującego, prawidłowo zareagować na niektóre proste polecenia (np. „daj mi to”), mówić „mama”, „tata” lub jakieś inne słowo ze zrozumieniem.

Rozwój ruchowy i sprawności manualnych

Siedzenie prosto na krześle

Dziesięciomiesięczniak stać jeszcze nie musi, ale siedzieć już mógłby. Oczywiście nie sadzamy dziecka na siłę, tylko czekamy aż samo usiądzie. A gdy już usiądzie, zależeć nam będzie na tym, aby nauczyło się przyjmować najwłaściwszą dla danego zajęcia pozycję. O rozwój równowagi nam się rozchodzi. A wymaga on przeciwstawienia się siłom oddziałującym na ciało dziecka.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Nie musimy od razu kupować specjalnego, niskiego krzesła dla dziecka. Możemy wykorzystać niską pufę, na którą dziecko bez problemu będzie mogło usiąść, schodek, podstawkę. Pokażmy najpierw dziecku, jak sami siadamy. Zachęćmy je do tego. Jeże lit nie przyniesie to skutku, możemy posadzić dziecko. Jeżeli nie siedzi prosto, połóżmy jego ręce po bokach siedziska dla złapania równowagi. Stopniowo zmniejszamy pomoc. Dodatkowo na siedzisku możemy sadzać też lalki, misie itp.

Rozwój wzroku

Dotykanie palcem wskazującym szczegółów zabawek

Dziecko uczy się wskazywania palcem. To pierwsze kroki do budowania wspólnego pola uwagi, bez którego nie może rozwinąć się mowa.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Kilkukrotnie wskaż oko, ucho, nos misia czy lalki, nazywając je. Zachęcaj dziecko do naśladowania. Możesz również palcem dziecka wskazywać te części ciała. Wkładaj palce do otworów w pudełkach. Pokaż dziecku, jak to zrobić. Jednym palcem wprawiaj w ruch koła małego autka. Powtórz tę czynność palcem dziecka.

Rozwój słuchu

Poruszanie się w rytm muzyki

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Śpiewaj piosenki, tańcząc z dzieckiem na ręku. Jeżeli już stoi, weź je za ręce i poruszaj się rytmicznie do grającej muzyki, wprawiając w ten rytm ręce i tułów dziecka. Gdy dziecko przy czymś stoi (łóżeczko, szafka), włącz muzykę i zachęcaj je do pląsów.

Rozwój mowy

Reagowanie na słowa lub gesty

Dziecko powinno nauczyć się łączyć gestykulację ze słowami. W ten sposób stopniowo rozwija rozumienie mowy.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Codzienne czynności łącz z konkretnymi sygnałami, które powinny być zawsze takie same. Np. odchodząc na chwilę od dziecka, mów „pa pa” i machaj ręką, odmawiając („nie, nie”) potrząsaj głową, jedząc coś, mrucz „mmm”, gładząc się po brzuchu itp.

Rozwój umiejętności zabawy

Odsłanianie przedmiotu

Budowanie tożsamości obiektu.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Pokaż dziecku zabawkę, a potem ją zakryj pieluchą czy innym cienkim materiałem. Zachęć dziecko do szukania zabawki. Jeżeli nie wie, jak to zrobić, pokaż mu. Ćwicz do momentu, aż dziecko samo zacznie odkrywać przedmiot. Gdy opanuje już tę umiejętność możesz np. owijać papierem nieduży przedmiot i zachęcać dziecko odpakowywania tego tobołka.

 

Rozwój emocji i zachowań społecznych

Jedzenie palcami

10 miesiąc to czas, kiedy większość dzieci siada samodzielnie. Mogą więc być sadzane w krzesełkach i karmić się same (BLW). W przypadku tego ćwiczenia chodzi o koordynację ręka-oko oraz kierowanie ruchem ręki (widzę jedzenie, biorę je do ręki, wkładam do buzi). Wraz z nabyciem umiejętności samodzielnego jedzenia 0 pozbyciem się lęku przed nieznanym otoczeniem, dziecko wyrasta z niemowlęctwa.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

W większości przypadków wystarczy rozłożyć przed dzieckiem chrupki, kawałki bułki, placków itp., a ono samo poprowadzi je do swojego otworu paszczowego. Jeżeli maluch nie załapie Twoich intencji, włóż mu jedzenie do ręki i jego rękę skieruj do buzi. Nie karm. Zależy nam na nauce samodzielności i jak najszybszego pozbycia się dziecka z domu. 😉


Wpis napisany na podstawie wiedzy ze studiów neurologopedycznych i kursów z zakresu wczesnej interwencji oraz książek:

Pierwszy rok życia dziecka, oprac. zbior,, Poznań 2009.
Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia, pod red. Małgorzaty Młynarskiej i Tomasza Smereki, Warszawa 2000.
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, oprac. zbior., Sopot 2013.
Silberg Jackie, Gry i zabawy z niemowlakami, Poznań 2009.
Strassmeier Walter, Interwencja wczesnodziecięca, Gdańsk 2012.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, pod red Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury, Kraków 2006.
Wczesna interwencja terapeutyczna, pod red. Jagody Cieszyńskiej i Marty Korendo, Kraków 2007.
O autorze

Cześć, jestem Wiola i jestem matką wariatką. Matką dwóch małych wariatów, autorką książki dla dzieci (od której dzieci nie uciekają), neurologopedą. Codziennie nadzoruję domowym cyrkiem, animuję rodzinną rzeczywistość, a w międzyczasie bloguję i próbuję się wyspać. Na blogu pokazuję, co warto kupić, gdzie warto wybrać się z dzieckiem (i bez dziecka). Czasem też trochę się wymądrzam. Rozgośćcie się. Kawy, herbaty, wina?

2 komentarze

    Napisz odpowiedź