Jak bawić się z niemowlakiem, wspierając jego rozwój? Dziewiąty miesiąc

jak bawic sie z niemowlakiem dziewiciomiesieczniakiem by .

Jeżeli czytaliście informacje na temat rozwoju niemowląt w poszczególnych miesiącach na stronach dużych portali, pewnie byliście przerażeni, że Wasze dziecko opóźnione w rozwoju. Jeżeli jednak przejrzycie moje wpisy o tym, jak wspierać rozwój takich maluchów, zrozumiecie, jak powinien wyglądać proces rozwoju dziecka i dlaczego nie powinno ono pomijać różnych etapów rozwojowych, a my nie powinniśmy niczego przyspieszać. Możemy jedynie wspierać.

Pozostałe wpisy z tego cyklu znajdziecie tutaj:

1-3 miesiąc

4 miesiąc

5 miesiąc

6 miesiąc

7 miesiąc

8 miesiąc

10 miesiąc

11 miesiąc

12 miesiąc

Rozwój dziecka w 9 miesiącu życia

No i skończyliśmy 8 miesiąc. Na początku 9 miesiąca Twoje dziecko powinno umieć samodzielnie zjeść chrupkę, podtrzymywane pod pachy pewnie stać na nogach (jeżeli samo nie staje, to nie stawiamy), obrócić się w kierunku głosu, śledzić wzrokiem spadający przedmiot. Prawdopodobnie będzie też potrafiło usiąść z pozycji leżącej na brzuchu, przesunąć się w kierunku zabawki i ją wziąć, przełożyć mały przedmiot z jednej ręki do drugiej, stać trzymając się czegoś, protestować przy odbieraniu zabawki, czy bawić się w „akuku”. Być może będzie też umiało pełzać lub raczkować, podciągać się z siedzenia do stania, mówić „mama” i „tata” bez zrozumienia, podnieść mały przedmiot używając kciuka i palca wskazującego. Niektóre maluchy w tym wieku mogą już nawet potrafić samodzielnie stać przez chwilę, chodzić, trzymając się mebli, bić brawo i robić papa, rozumieć słowo „nie”.

Rozwój ruchowy i sprawności manualnych

Podciąganie się do pozycji stojącej

Dalsza część walki z grawitacją.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Zachęcajcie dziecko do podciągania się. Możecie na meblu, na którym da się podciągnąć położyć przedmiot/zabawkę interesującą dla dziecka, którą będzie chciało chwycić. U nas sprawdzały się też stoliki edukacyjne.

 

Przyglądanie się zabawkom (z przeciwstawieniem kciuka) z każdej strony podczas zabawy nimi

Przyglądanie się zabawkom nabiera nowych wymiarów dzięki manipulowaniu nimi z przeciwstawieniem kciuka.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Daj dziecku posiłek podany w małych kawałeczkach. To nawet nie musi być posiłek, to mogą być np. małe kawałki chrupki. Zachęcajcie dziecko do brania chrupki palcem wskazującym i kciukiem, trzymając dłoń dziecka.

Pokaż dziecku, jak można obracać i manipulować zabawkami, aby obejrzeć je z każdej strony. Wrzucaj zabawki do różnych pojemników, żeby dziecko widziało je z różnych stron.

Złap rączką dziecka swój lub jego nos.

Rozwój wzroku

Oglądanie i pokazywanie obrazków

W dziewiątym miesiącu zaczyna pojawiać się gest wskazywania. Początkowo jest to gest wykonywany całą dłonią, dopóki później dziecko nauczy się używać jednego palca.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Pokazujmy dziecku palcem wskazującym ilustracje i nazywajmy kilkukrotnie obiekty znajdujące się na obrazku. Następnie pokazujmy te same obiekty palcem dziecka i również je nazywajmy.

Rozwój słuchu

Rozumienie tego, co mówią dorośli

W opisie ósmego miesiąca pisałam Wam, że dziecko zaczyna rozumieć emocjonalne zabarwienie mowy dorosłych. W dziewiątym miesiącu zaczyna reagować nie tylko na to, jak dorośli mówią, ale również na to, co mówią. To wszystko doskonali percepcje słuchową i ma ogromny wpływ na rozwój mowy.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Mów, mów i jeszcze raz mów. Część swoich słów możesz również popierać gestami, żeby dziecku łatwiej było zrozumieć Twoje słowa.

Rozwój mowy

Szeptanie

Praktycznie wszystkie Wasze działania wspierają teraz rozwój mowy i każda nowa umiejętność zbliża dziecko do opanowania mowy – czy to wskazywanie palcem, czy kształtowanie się pola wspólnej uwagi i rozumienie intencji komunikacyjnych. Dziecko nie tylko zaczyna rozumieć emocjonalne natężenie głosu dorosłego, ale również samo uczy się modulować i świadomie kontrolować własny głos.

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Szeptajcie dziecku do ucha, szeptem opowiadajcie bajki przed snem, naprzemiennie używajcie cichych i głośnych fraz w czasie opowiadania historii, wzmacniajcie siłę głosu, mówiąc przez rurkę, lejek itp., słuchajcie z dzieckiem Waszego głosu w miejscach, gdzie jest echo (w korytarzach, dużych salach itp.). Gdy dziecko zaczyna modulować swój głos, wzmacniajcie jego próby, modulując swój w podobny sposób.

Rozwój umiejętności zabawy

Przyciąganie przedmiotu, którego dziecko nie może dosięgnąć

Poznawanie otoczenia staje się coraz bardziej zależne od intencji dziecka. To bardzo ważny etap, który ma wpływ na wiele obszarów rozwoju dziecka (m.in. na ten związany z mową).

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Pokażmy dziecku zabawkę. Gdy dziecko się nią zainteresuje, oddalmy ją od niego, aby samo starało się ją dosięgnąć. W tej zabawie fajnie sprawdzają się też zabawki ze sznurkiem. Pokażmy dziecku, że nie musi sięgać do zabawki. Wystarczy, że pociągnie ją za sznurek, a ona sama do niego przyjedzie.

Rozwój emocji i zachowań społecznych

Naśladowanie czynności dorosłego

Gdy działania dziecka stają się intencjonalne, pojawia się chęć naśladowania osób dorosłych. Od tego momentu musicie uważać na każdy swój ruch. Jesteście obserwowani. 🙂

Jak pomóc dziecku kształtować tę umiejętność?

Rączkami dziecka baw się w kosi-kosi. Pokazuj na sobie gestami, jak boli głowa, jakie dziecko będzie duże, jak lata ptak, jak kręcą się kółka autobusu itp. Podczas kąpieli uderzaj rączką dziecka o taflę wody, żeby zobaczyło, jak dzięki swojej zabawie może wprawić w ruch zabawki unoszące się na wodzie.

 

Wpis napisany na podstawie wiedzy ze studiów neurologopedycznych i kursów z zakresu wczesnej interwencji oraz książek:

Pierwszy rok życia dziecka, oprac. zbior,, Poznań 2009.
Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia, pod red. Małgorzaty Młynarskiej i Tomasza Smereki, Warszawa 2000.
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, oprac. zbior., Sopot 2013.
Silberg Jackie, Gry i zabawy z niemowlakami, Poznań 2009.
Strassmeier Walter, Interwencja wczesnodziecięca, Gdańsk 2012.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, pod red Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury, Kraków 2006.
Wczesna interwencja terapeutyczna, pod red. Jagody Cieszyńskiej i Marty Korendo, Kraków 2007.

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *